Reisebrev 19/20: Så Pompey melde seg på i opprykkskampen

Bjarte Hope hadde med seg en kamerat som holder med Ipswich på Fratton Park da Pompey slo nettopp Ipswich like før jul.

REISEBREV: Bjarte Hope har nå i flere år sendt oss reisebrev hver sesong. Denne gangen reiste han ikke med familien, men to kamerater. Vi overlater ordet til Bjarte:

Portsmouth – Ipswich, 211219

Messengergruppa med det klingende navnet, «Portsmouth – Ipswich tur i førjulsstria» hadde allerede vært flittig brukt mellom tre kompiser helt siden slutten av sommerferien. Ingenting skulle overlates til tilfeldigheter når Geir, Odd og Bjarte skulle på fotballtur! Valg av kamp var i utgangspunktet rimelig enkelt, da Odd er Ipswich-supporter. Geir sitt lag er imidlertid Newcastle, men de er jo i en annen divisjon, så dermed var han klar for å heie våre lag oppover i divisjonene.

Vi ankom Gatwick fredag kveld, 201219, og hadde togbillettene klar i lomma. Det skulle imidlertid bli noen tidlige utfordringer for oss, da Gatwick togstasjon var stengt på grunn av signalfeil. Alternativet var da å komme oss til neste togstasjon for så å komme med toget sørover derfra. Etter en lang taxikø, satte vi kursen mot Three Bridges. Der snudde hellet, da vi faktisk rakk toget vi skulle vært på fra Gatwick, siden dette var noe forsinket til Three Bridges. Togturen gikk deretter fint, og vi fant fram til hotellet vårt; Holiday Inn Express ved Gunwharf.

Omvisning med Roger Higgins

Morgenen etter fikk vi oss en god hotellfrokost, før vi fant oss en taxi som tok oss til stadion. Vi hadde bestilt omvisning som startet kl. 10.00, og måtte dermed være tidlig på plass. Roger Higgins tok oss på flott omvisning og farget denne med gode historier.

Etter omvisningen ble det litt shopping i supporter-butikken og kaffe i caféen ved Tesco. Deretter var vi også innom «Newcome arms», hvor en fredelig versjon av John PFC Westwood satt og leste i avisa. Han så ikke ut til å bruke for mye energi, men dette endret seg nok under kampen.

Vi inntok «North Stand» en times tid før kampstart, og fant plassene våre på rad 3 et sted mellom 16-meter og midtstrek. Der hadde vi god kontakt både med mannsterke Ipswich-supportere, Fratton End og spillerne på banen. Portsmouth viste heldigvis en bedre side av seg selv enn i forrige kamp (tap 4-1 mot Accrington Stanley). En overopphetet Harrison ga alt i en tidlig takling, og ble belønnet med gult kort allerede etter 16 sekunder. Ipswich virket å være et godt fotballag, men så ut til å ha skrudd på autopiloten, og manglet det lille ekstra i denne kampen. Portsmouth var mer målfarlige, og det ble god stemning når Ronan Curtis satte inn det som skulle vise seg å bli vinnermålet.  I løpet av kampen var jeg kontinuerlig bekymret for våre utrygge backer. McCrorie synes jeg klarte seg greit, men han måtte ut med skade og ble erstattet av en mer utrygg Bolton. På andre siden var jeg heller ikke trygg på Walkes, men kunne til min store forbauselse i ettertid lese at han kom på rundens lag i League 1. Kampen var ellers noe preget av stygt vær, og mot slutten av kampen rømte vi oppover for å se siste del av kampen stående.

Etter kampslutt var det utfordrende å finne taxi, så vi gikk ned til Fratton togstasjon og fant taxi der. Om kvelden ble det middag ved Gunwharf.

Dro videre til Watford

Søndag morgen gikk turen videre med tog til London, hvor vi skulle ha en overnatting på Novotel Wembley. Like etter hotellankomst bar det imidlertid videre med tube til Watford. Her fikk vi med oss søndagskampen mellom Watford-Manchester United (2-0). Det var kjekt å kunne få med en bonuskamp med optimale seter midt på langsiden, selv om egne følelser og engasjement nok var noen hakk sterkere i vår første kamp.

Resten av søndagen og mandagen benyttet vi i området omkring Wembley, med gode restauranter og gode shoppingmuligheter. Om kvelden, lille-julaften, entret vi Norwegian-flyet slik at vi kunne rekke julefeiringen i Norge.

Takk for turen, Odd og Geir! Satser på snarlig gjentakelse

Play up Pompey!

Julehilsen fra medlem 28 (Bjarte Hope)